Grote merken en beroemdheden de markt voor NFT’s blijven voeden, veilt de rapper Jay-Z een nieuw in gebruik genomen NFT, geïnspireerd op zijn debuutalbum Reasonable Doubt uit 1996. De NFT is gebaseerd op de originele albumhoes, met een portret van de jonge muzikant, en zal worden verkocht in een online Sotheby’s-veiling. Een fysieke versie van de door Adams geschilderde afbeelding bevindt zich in de persoonlijke kunstcollectie van Jay-Z.
Het werk is aangeboden met de titel “Heir to the Throne: An NFT in Celebration of JAY-Z’s Reasonable Doubt 25th Anniversary by Derrick Adams.” De NFT is verkocht voor 138,600 dollar! De opbrengst van de verkoop gaat naar Jay-Z’s liefdadigheidsorganisatie, de Shawn Carter Foundation, die toegang tot secundair onderwijs ondersteunt voor achtergestelde adolescenten.
In een verklaring over het werk zei Cassandra Hatton, Sotheby’s wereldwijde hoofd van wetenschap en populaire cultuur, dat de NFT-verkoop de “diepe erfenis van cultureel belang” van het album herdenkt.
Adams is het onderwerp geweest van een recente bloeiende markt. In maart werd een nieuw record voor de kunstenaar gevestigd toen zijn schilderij Figure in the Urban Landscape 31 (2019) werd verkocht voor $ 137.5000, twee keer de hoge schatting van $ 60.000. Jay-Z is eigenaar van Adams’ schilderij Style Variation (2020), en een ander portret van de kunstenaar verscheen in Beyoncé’s 2020-film Black Is King.
Sinds begin dit jaar loopt Sotheby’s voorop in de NFT-markt. Meest recentelijk heeft Sotheby’s vorige maand 28 digitale kunstwerken verkocht in samenwerking met cryptokunstenaar Pak voor een gezamenlijk bedrag van $ 17,1 miljoen. Een NFT van een personage uit de CryptoPunks-serie werd bij het huis verkocht voor $ 11,75 miljoen aan Shalom Mckenzie, eigenaar van de sportweddenschapsoperator Draftkings.
Sotheby’s heeft ook stappen gezet om gebruik te maken van de muziekindustrie en organiseerde vorig jaar zijn eerste verkoop gewijd aan hiphop-memorabilia. Sommigen bekritiseerden de verkoop vanwege het profiteren van een genre dat lang was afgewezen door de culturele elite van New York. “Deze ruimtes wilden pas een stukje hiphop als het winstgevend bleek te zijn”, schreef Alphonse Pierre via Pitchfork.