Digitale kunstenaar Sarah Zucker begon in 2019 met de verkoop van NFTs van haar kunstwerken toen niemand behalve de cryptogemeenschap wist wat een NFT zelfs was. Toen, binnen een jaar, werd het haar belangrijkste bron van inkomsten.
In 2021 had Zucker al meer dan $ 274.000 aan NFT-verkopen en Zucker is niet de enige. De markt van NFT heeft dit jaar geleid tot miljarden dollars aan verkopen. Van beroemdheden, atleten, speler Rob Gronkowski, muzikanten als Shawn Mendes en leidinggevenden zoals Tesla’s Elon Musk – hebben hun eigen rage verzilverd met druppels.
En er zijn record brekende veilingen geweest, zoals die van artiest Beeple, die zijn NFT “Everydays: The First 5000 Days” voor meer dan $ 69 miljoen verkocht.
Maar er zijn ook alledaagse makers die indrukwekkend leven van NFTs, die de technologie gebruiken om de controle over hun kunst en carrière over te nemen.
“Je moet je realiseren dat achter de verkoop van $ 69 miljoen er zeer bescheiden prijzen zijn die veel legitieme artiesten ondersteunen”, zegt kunstenaar Matt Kane.
deCourcelle – dankzij NFTs heb ik mijn eigen carriere kunnen creëren.
Marguerite deCourcelle, bekend als Coin Artist, kwam voor het eerst in aanraking met cryptokunst toen ze in 2014 afbeeldingen van haar oliepastelschilderijen gebruikte om een reeks digitale puzzels te maken. Een van haar beroemdste, “The Legend of Satoshi Nakamoto” – een knipoog naar de maker / s van bitcoin – ging viraal binnen de crypto-gemeenschap en ontgrendelde, wanneer opgelost, bitcoin-prijzen.
Met haar succes droomde deCourcelle van het opzetten van een bedrijf voor de ontwikkeling van cryptogames, maar de op blockchain gebaseerde activa die op dat moment beschikbaar waren, waren niet geavanceerd genoeg om haar visie te ondersteunen, zegt ze.
Toen, in 2017, werd CryptoKitties gelanceerd. Met de op Ethereum gebaseerde game kunnen gebruikers NFTs van digitale katten verzamelen.
Onder de indruk van de technologie, gebruikten deCourcelle en haar team NFTs om op blockchain gebaseerde games te maken via haar studio, Blockade Games, die in 2018 werd gelanceerd. Met het vlaggenschipspel, Neon District, kunnen gebruikers in-game NFT-items verdienen en kopen, zoals uitrusting voor karakters.
Blockade Games heeft dit jaar meer dan $ 333.000 verdiend, zegt deCourcelle, en Neon District heeft dit jaar meer dan $ 195.000 gegenereerd door inkomsten te genereren met NFT’s als game-activa.
Een voorheen worstelende kunstenaar deCourcelle die nu wordt beschouwd als een pionier in de ruimte. “Ik heb echt kunnen investeren in mezelf, in mijn eigen carrière en in wat ik wilde doen om de controle over mijn leven te krijgen.”
DeCourcelle heeft ook geld verdiend met de verkoop van haar kunst als NFTs – ongeveer $ 212.000 in 2020. Maar dit jaar verschoof ze haar volledige aandacht naar haar bedrijf – met uitzondering van één groot project: in mei veilt Christie’s een NFT van een stuk dat ze is co-creëren.
Met NFTs kunnen artiesten hun digitale stukken tokeniseren, bezitten en ervan profiteren. Dus “je ontgrendelt een hele reeks mensen die nooit geld hebben kunnen verdienen met digitale kunst, wat ongelooflijk is”, zegt ze. “En daarom zijn mensen er zo enthousiast over.”
Matt Kane – Royalties zijn een game changer.
Tegenwoordig verkoopt de in Chicago wonende kunstenaar Kane NFTs van zijn werk als zijn belangrijkste bron van inkomsten.
Toen hij in de jaren 2000 zijn werk begon te verkopen, verkocht Kane, nu 40, olieverfschilderijen. Maar door de jaren heen leerde hij zichzelf coderen, zodat hij software kon maken om zijn kunst te creëren. Hiermee begon Kane begin 2019 cryptokunst te verkopen.
Aanvankelijk verdiende hij geen vergelijkbare winst als zijn fysieke kunst – zijn NFTs werden voor honderden dollars verkocht, terwijl zijn traditionele schilderijen voor duizenden werden verkocht.
Maar naarmate zijn verzamelaarsbestand groeide, “kon ik in november 2019 plotseling een NFT verkopen voor meer dan $ 1.000”, zegt hij.
“Dit was leven veranderend voor mij. Alleen al daardoor kon ik andere plannen maken voor mijn toekomst. En dat is een heel bescheiden prijs”, zegt hij.
Binnen een jaar begon de verkoop van zijn digitale kunst gestaag overeen te komen met zijn typische tarieven. In september 2020 kon Kane een belangrijke mijlpaal bereiken door een NFT van zijn stuk, “Right Place & Right Time”, te verkopen voor meer dan $ 100.000, wat toen een record was. (Het is complex, maar vanwege het algoritme van de NFT en de manier waarop Kane het programmeerde, was er veel vraag naar “Right Place”.)
“De afgelopen zeven jaar had ik in feite mijn spaargeld doorgenomen, mijn aangepaste software gebouwd en begon ik aan deze droom om een digitale artiest te worden”, zegt Kane. “Om zo’n historische verkoop te doen, was er de bevestiging dat ik niet gek was. Het voelde goed.”
Dit jaar heeft Kane al meer dan $ 131.000 aan NFT-verkopen verdiend, zegt hij.
Maar naast de primaire verkoop kunnen Kane en andere artiesten dankzij NFTs nu profiteren van secundaire verkopen via royalty’s – dankzij slimme contracten op de blockchain kunnen makers extra compensatie verdienen als hun NFTs worden doorverkocht.
“Vanwege mijn ervaring met fysieke galerijen, begreep ik dat royalty’s een cruciaal onderdeel zijn”, zegt Kane, omdat kunstenaars traditioneel niet profiteren van de wederverkoop van hun werk die soms miljoenen dollars kost. “Artiesten moeten participeren in hun eigen succes dat ze creëren. Het is alleen eerlijk.”
Met behulp van slimme contracten vereist Kane een royalty van ten minste 10% op secundaire verkopen. Tot nu toe heeft Kane dit jaar meer dan $ 13.000 verdiend met royaltybetalingen op secundaire verkopen, zegt hij.